Vuotaneet diat kuvaavat yksityiskohtaisesti YouTuben Ukrainan sensuuria

Sisäisen koulutuskurssin kuvakaappausten julkaiseminen maksoi puolalaiselle urakoitsijalle työpaikan..

Tiistaina sosiaalisessa mediassa julkaistu YouTuben sisällönmoderaattoreiden ohjeistus osoittaa, että Googlen omistama alusta on leimannut useita kriittisiä kannanottoja Ukrainan konfliktiin ”vihamielisiksi” tai ”äärimmäisiksi” ja voi sensuroida tai poistaa tekijöitä näiden perusteella. Vaikka emoyhtiö Alphabet ei ole vahvistanut tai kiistänyt kuvakaappausten aitoutta, niitä jakanut puolalainen urakoitsija on tiettävästi saanut potkut.

Venäläisen toimittajan Andrey Guselnikovin Telegramissa jakamat kuusi kuvakaappausta osoittavat sisäisiä koodeja ja esimerkkejä siitä, mitä YouTube on leimannut ”haitalliseksi” tai ”vihamieliseksi” sisällöksi sisällön moderaattoreille määrätyllä verkkokurssilla.

Diojen mukaan ”Venäjän armeijaan liitetyn Z-symbolin ylistäminen/edistäminen” on merkitty ”vihamieliseksi” ja ”äärimmäiseksi” toimintatunnuksella 864. Samoin on sanottu, että konfliktin ”tarkoituksena on denatseerata Ukrainan hallitus”, kuten Venäjän presidentti Vladimir Putin sanoi helmikuussa.

Sanomaa ”Ukrainan armeija hyökkää omaa kansaansa vastaan” pidetään myös ongelmallisena, ja se vaihtelee ”haitallisesta väärästä tiedottamisesta – kohtalainen” (ID 862) ”haitalliseen väärästä tiedottamisesta – äärimmäinen” (ID 863), jos valtuudet päättävät, että se on ”mainostamista tai ylistämistä”.

Ei selvitetty, sovelletaanko kumpaakaan standardia esimerkiksi tosiseikkoja sisältäviin raportteihin, joissa Ukrainan tykistö ampuu Ukrainan kansalaisia, jotka asuvat Venäjän hallinnassa olevilla alueilla.

Toinen korostettu lause politiikoissa 862 ja 863 on ”Yhdysvaltojen rahoittamat bioaselaboratoriot Ukrainassa”. Oletettavasti avainsana tässä on ”bioaseet”, sillä Yhdysvaltain aliulkoministeri Victoria Nuland tunnusti ”biologisten tutkimuslaitosten” olemassaolon Ukrainassa senaatissa maaliskuussa antamassaan lausunnossa, ja Venäjän armeija on toistuvasti esittänyt todisteita siitä, että nämä laboratoriot ovat Yhdysvaltain hallituksen ja erityisesti Pentagonin rahoittamia.

Yhdessä diassa on luettelo ”soveltamisalan ulkopuolisista” väitteistä, ja siinä todetaan, että konfliktia ei ole estetty ”kaikelta sisällöltään”.

Guselnikovin mukaan vuotaneiden diojen lähde on Puolan kansalainen Kamil Kozera, joka työskenteli Majorel-yrityksessä, jonka YouTube on palkannut sisällön moderointiin. YouTube tunnisti Kozeran jotenkin kuvakaappauksista ja antoi hänelle potkut vuodon vuoksi. RT ei voi riippumattomasti tarkistaa kuvakaappausten aitoutta, ja se on pyytänyt YouTubelta kommenttia.

Videoiden hosting-alusta, jonka omistaa Googlen ohella Piilaakson jättiläinen Alphabet, otti maaliskuun alussa ennennäkemättömän sensuurin askeleen estämällä maailmanlaajuisesti RT:n, Sputnikin ja kaikki ”Venäjän valtion rahoittamiin tiedotusvälineisiin liittyvät” kanavat laajentaen alkuperäistä kieltoa, jonka EU:n viranomaiset olivat määränneet omalla toimialueellaan. Se myös ”keskeytti” kaiken mainonnan ja ”kaikki rahan ansaitsemisen tavat” alustalla – kuten sponsorointi ja superkeskustelut – Venäjällä.

Toukokuussa Davosissa järjestetyssä Maailman talousfoorumissa puhunut YouTuben toimitusjohtaja Susan Wojcicki sanoi, että yhtiö jatkaa toimintaansa Venäjällä, jotta se voi ”toimittaa riippumattomia uutisia” venäläisille, ja totesi, että ”tässä konfliktissa näemme, että tiedolla on keskeinen rooli ja että tietoa voidaan käyttää aseena”.


Lähde: https://www.rt.com/news/561406-youtube-leaked-censorship-ukraine/

Visits: 683 Today: 4
Previous post Päivän kuva (4.9.2022)
Next post Miksi vasemmistolaisilla on pakkomielle tuhota sankarikulttuuri?
Close