22.5.2024

Publication-X

"in tenebris moderni diei, solum bellum est"

Vasemmiston NewsGuardilla on yhteyksiä Big Pharman rahaan

4 min read
Vasemmiston NewsGuardilla on yhteyksiä Big Pharman rahaan

Pikalinkki tähän artikkeliin: https://publication-x.com/xgou

Washington Times -lehti kertoo uudessa raportissaan yksityiskohtaisesti NewsGuard-järjestön läheisistä rahoitussuhteista suuriin lääkeyhtiöihin, sillä tiedotusvälineiden valvontaorganisaatio on pyrkinyt lopettamaan rokotteiden ja COVID-politiikan arvostelun.

“Minusta se on todella pahaenteinen järjestö, ja se on hyvän journalismin vihollinen kaikkialla”, The Daily Scepticin päätoimittaja Toby Young sanoi Washington Timesille.

NewsGuard otti Youngin julkaisun kohteekseen, koska se uutisoi COVID-19-pandemiasta ja julkaisi muun muassa kritiikkiä lukituksista, toimeksiannoista ja kokeellisista rokotteista.

Nyt Young kuitenkin tuomitsee NewsGuardille myönnetyt 6 miljoonan dollarin perustamisvarat, jotka Timesin mukaan on osittain myöntänyt Publicis Groupe, joka edustaa johtavia lääke- ja terveydenhuoltoalan yrityksiä, kuten Pfizeria.

NewsGuardin perusti vuonna 2018 Steven Brill, tunnettu demokraattiaktivisti ja lahjoittaja.

Media Research Centerin analyysi on osoittanut, että NewsGuard antaa konservatiivisille tiedotusvälineille johdonmukaisesti alhaisia arvosanoja, kun taas liberaaleille tiedotusvälineille annetaan korkeat arvosanat.

Suuret mainostoimistot puolestaan käyttävät ryhmän luokituksia estääkseen konservatiivisia tiedotusvälineitä näyttämästä mainoksia ja evätäkseen niiltä tulot.

Miljardööri ja X:n omistaja Elon Musk ilmaisi tukensa Newsmaxin NewsGuardin puolueellisuutta koskevalle uutisoinnille lokakuussa ja totesi, ettei ole “siistiä”, että NewsGuard ajaa “poliittista agendaa” luokituksillaan.

“Joo, se ei ole siistiä. Poliittisen agendan ajaminen yleisön ‘varjelemisen’ nimissä”, Musk kirjoitti X:ssä kutsuttuaan NewsGuardia “huijaukseksi” ja sanottuaan, että se pitäisi “lakkauttaa välittömästi”.

Kun Publicis auttoi NewsGuardin käynnistämisessä, puheenjohtaja Maurice Levy iloitsi ideasta.

“NewsGuard pystyy julkaisemaan ja lisensoimaan “valkoisia listoja” uutissivustoista, joita asiakkaamme voivat käyttää tukeakseen laillisia julkaisijoita ja suojellakseen samalla brändinsä mainetta”, Levy sanoi tuolloin.

Nyt terveydenhuoltomääräysten oikeutettua kritiikkiä tukahdutetaan NewsGuardin avulla.

Tohtori Joseph Mercolan luontaisterveydenhuoltosivusto oli yksi defundointioperaation kohteena, kun se kertoi, että COVID-19 oli mahdollisesti peräisin Wuhanissa Kiinassa sijaitsevasta koronaviruksen laboratoriosta.

“NewsGuardin tavoitteena on selvästi totuuden sensurointi”, Mercola kirjoitti lausunnossaan tutkivan toimittajan Lee Fangin mukaan.

“Koska Publicis edustaa suurinta osaa maailman suurimmista lääkeyhtiöistä ja rahoitti NewsGuardin perustamisen, ei ole kaukaa haettua olettaa, että Publicis saattaa vaikuttaa NewsGuardin lääketeollisuuden kilpailijoiden luokituksiin.”

NewsGuard on Timesin mukaan kiistänyt kaikki eturistiriidat ja sanonut, että lahjoittajilla ei ole sananvaltaa niiden luokituksiin.

“Jos saat varoja joltakin ryhmältä ja kannatat sen toimituksellista kantaa, olet ipso facto ristiriidassa”, Newsmaxin edustaja sanoi. “On vain yksi tapa, jolla NewsGuardilla ei ole ristiriitaa, eli Publicisilla ei ole mitään taloudellisia intressejä heidän liiketoiminnassaan.”

Newsmax huomautti, että vaikka se yleisesti ottaen tukee rokotteiden käyttöä, NewsGuard on ottanut kantaa siihen, että se on julkaissut vähäistä kritiikkiä rokotteita kohtaan, mukaan lukien juttuja, joissa on siteerattu lääkäreitä ja tieteellisiä tutkimuksia.

Muut organisaatiot pitävät NewsGuardin ristiriitaisia arvioita kunnianloukkauksina.

Viime kuussa Consortium News nosti kanteen NewsGuardia ja Yhdysvaltain hallitusta vastaan väittäen, että se on rikkonut perustuslain ensimmäistä lisäystä ja harjoittanut kunnianloukkausta.

Julkaisija, Consortium for Independent Journalism, syytti NewsGuardia Consortium Newsin mustamaalaamisesta ja hallitusta salaliitosta sen kanssa.

Kustantaja syyttää myös NewsGuardin ja hallituksen – erityisesti Pentagonin kyberkomennuskunnan – välistä liittoa siitä, että se pakottaa uutisorganisaatioita “muuttamaan näkemyksiä”, jotka poikkeavat Yhdysvaltojen ja sen liittolaisten politiikasta tai ovat eri mieltä siitä, “väärän tiedon sormenjäljet” -projektiksi kutsutun ohjelman avulla.

Kustantaja vaatii yli 13 miljoonan dollarin vahingonkorvauksia ja samalla pysyvää kieltoa, jolla “julistetaan yhteinen ohjelma perustuslain vastaiseksi” ja kielletään NewsGuardin ja hallituksen käytännöt.

Kun NewsGuardin Matt Skibinski tavoitettiin kommenttia varten, hän sanoi, että hänen organisaationsa käytännössä ulkoisti hallituksen sensuurin, koska hänen yrityksensä toimi “vaihtoehtona” viranomaistoimille.

Mutta The Daily Sceptic sanoo, että “pahaenteinen” NewsGuard – Big Pharman perustamisdollariensa kautta – on tehokkaasti defundoinut heidät pelkästään totuuden raportoinnista COVID-19:ssä, ja se on luokitellut verkkosivustonsa “punaiselle vyöhykkeelle” 37,5, joka varoittaa NewsGuardin lukijoita ja mainostajia “toimimaan mahdollisimman varovaisesti”, Times kertoi.

“Emme ole saaneet lähes lainkaan mainontaa viimeisten 12 kuukauden aikana, lähes ei lainkaan, ja uskon, että se johtuu suurelta osin siitä, että NewsGuard on laittanut meidät mustalle listalle”, Young kertoi Timesille ja lisäsi, että hänen yrityksensä rauhoitella NewsGuardin sensoria olivat turhia.

“Jos olisin tajunnut prosessin alussa, että minulle ei annettu vaihtoehtoja – että ainoa tapa parantaa luokitustamme oli poistaa NewsGuardin paheksumat artikkelit – en olisi tuhlannut niin paljon aikaa heidän kanssaan. Luulin typerästi, että NewsGuard halusi aitoa vuoropuhelua eikä vain sensuroida.”

Lähde: